Skip to main content
Guest Blogs

إجراء محادثة يسمعها العالم كله

Share this:

רענן פז מספר על פגישתו עם ה-Elders וטוען "שמישהו צריך להשמיע קול ברחבי העולם."

לפני כמה שבועות ניתנה לי הזדמנות לשוחח עם ה-Elders. הגעתי כנציג החברה הישראלית. רוב הישראלים סבורים שאנשים ברחבי העולם אינם מאמינים שגם החברה הישראלית סובלת מהסכסוך. איני משווה בין סבל הישראלים לפלסטינים, אבל אני יכול לומר ששני הצדדים סובלים מהסכסוך.

נפגשנו בחדר קטן במלון "המלך דוד" בירושלים. הייתי מאד נרגש והרגשתי שקיבלתי הזדמנות להשמיע את קולי. התאכזבתי שהתקשורת לא הקדישה תשומת לב רבה לביקור ה-Elders בארץ. אני מניח שזה קשור לדברים שחלק מהם אמרו בעבר. הרבה אנשים בארץ רואים את ה-Elders כארגון שתומך רק בצד הפלסטיני.

למען האמת, הרגשתי שחלק מנציגי ה-Elders באו לפגישה רק כאקט סמלי, ולא ממש כדי להקשיב למה שאמרנו. קיוויתי שהפגישה תהיה לא פחות חשובה להם מאשר לי.

אני לא דורש שום דבר מאף אחד אבל אני מאמין שהפגישה יכלה להיות יותר אפקטיבית ל-Elders ולנו הישראלים, אילו היה לנו יותר זמן ונשאלנו יותר שאלות. היו חמישה ישראלים בפגישה – לכל אחד מאיתנו ניתנה הזדמנות לדבר כמה דקות. הפגישה הייתה טובה אבל אני לא בטוח שהיא הייתה כל כך אפקטיבית. הלוואי שהיה לנו יותר זמן לשוחח ולא רק פגישה קצרה.

הדבר היחידי שהתקשורת הישראלית דיווחה עליו היה מה שדזמונד טוטו אמר לאחר שביקר בארץ. אמרו בחדשות שהוא האשים את השואה בסבל הפלסטינים. אני לא יודע אם זה מה שהוא אמר אבל אם כן אני מאוכזב.

אני מסכים שבשנת 1948 לא היה נכון לגרש את הפלסטינים מארצם. אני מסכים שצריך לתת לפלסטינים מדינה משלהם ושעלינו לחיות בשלום. אני מסכים שהפלסטינים אינם זוכים לשוויון בישראל ושצריך לשנות זאת. אבל איני מסכים שהשואה היא הסיבה לסבל הפלסטיני.

שני סבי היה היחידים ממשפחותיהם הגדולות ששרדו את השואה. לא נותר להם אדם בעולם והם נלחמו על קיומם. כל עוד שימשכו פיגועי הטרור וטילים יעופו על שדרות ואשקלון מעזה, על ישראל להגן על עצמה כי אף אחד אחר לא יעשו זאת בשבילה. איני מאמין במלחמה אבל אני כן מאמין שעלי להגן על ארצי, על חברי, על משפחתי ועל עצמי.

אני מציע שבפעם הבאה שה-Elders ירצו לשמוע נציגים של חברה יכניסו ישראלים ופלסטינים לחדר אחד וייצרו שיחה אמיתית.

מישהו צריך להשמיע את הדברים ברחבי העולם. עלינו לתת לפלסטינים עצמאות ועל הפלסטינים להפסיק את פיגועי הטרור ולהבין שגם לישראלים יש זכות על הארץ, ונוכל לחיות באותה הארץ בשלום. אני מודה ל-Elders שנתנו לי את ההזדמנות להשמיע את דברי, ואני מודה לכם שקראתם אותם.

רענן פז, 26, גדל במושב אורות ליד אשדוד ושירת כצנחן בחטיבת עורב. רענן הוא שחקן, מחזאי ומוזיקאי. הוא מתגורר בתל-אביב.

Views expressed are those of the author and do not necessarily represent those of The Elders or The Elders Foundation

Share this article

Keep up to date with The Elders’ COVID-19 digest:

Sign up to receive regular updates about The Elders’ activities during the COVID-19 pandemic. We will never share your email address with third parties.

Keep up to date with The Elders latest News and Insight:

Sign up to receive monthly newsletters from The Elders. We will occasionally send you other special updates and news, but we'll never share your email address with third parties.

Close

I would like to find:

Search
Close