Skip to main content
Conflict
Elders Statements

מועצת החכמים קוראת לחקירה דחופה של הסיוע הצבאי הזר לישראל על רקע הזוועות בעזה

Share this:
Jabalia refugee camp in Gaza, 1 December 2023. Photo: Fadi Alwhidi/Anadolu via Getty

מועצת החכמים קראה היום לממשלות המעניקות סיוע צבאי לישראל לבחון מחדש את גישתם ולהציב תנאים לכל אספקת נשק עתידית. הם מזהירים כי המערכה הצבאית המחודשת של ישראל בעזה טומנת בחובה סיכון להניע מחדש את מעגל הזוועות ההמוניות.

התגובה הבלתי מידתית של ישראל למתקפות הטרור המזוויעות של חמאס ב-7 באוקטובר - שאותם גינתה מועצת החכמים באופן חד משמעי - הגיעה לרמה בלתי נסבלת של חוסר אנושיות כלפי האוכלוסייה הפלסטינית בעזה. 

המלחמה בין חמאס לישראל גרמה לטראומה קולקטיבית משני צדי המתרס. פלסטינים וישראלים עדיין חיים בחשש מתמיד לחייהם, וחווים תחושת איום קיומי. הרג נוסף אינו התשובה.

משא ומתן הוא הדרך לסיום הסכסוך. מועצת החכמים משבחת את ההנהגה הדיפלומטית של קטאר, מצרים וארה"ב. במהלך שבעה ימי הפסקת אש, איפשר המשא ומתן את שחרורם של כמה בני ערובה ישראלים ואסירים פלסטינים, והכנסה של סיוע הומניטרי נוסף לעזה.

עם זאת, אזרחים פלסטינים בעזה מתמודדים כעת עם זוועות חמורות עוד יותר. מקרי מוות בקרב אזרחים שנגרמו על ידי כוחות ישראליים מאז ה-7 באוקטובר התרחשו בהיקף חסר תקדים, אך הוגדרו על ידי ראש הממשלה נתניהו כ"נזק משני". עזתים רבים חיים בתנאים בלתי אנושיים השוללים את כבודם הבסיסי כבני אדם וניצבים בסיכון גובר למחלות קטלניות ולרעב.

אם העולם מסוגל לצפות במסכת אכזריות וסבל בקנה מידה זה ואינו פועל על מנת למנוע זאת, הרי שאיבדנו את המכנה המשותף האנושי שלנו.

ה הצהרה שמסר מזכיר המדינה האמריקני בלינקן לפיה "ישראל מחויבת לפעול בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי ודיני המלחמה" חייבת להיות מגובה בפעולה כדי להבטיח מידתיות ולהגן על אזרחים. אין די במילים כדי להבטיח זאת.

למדינות יש את החובה החוקית לנקוט בצעדים למניעת זוועות ופשעים. רטוריקת הדה-הומניזציה שליוותה את האלימות רחבת ההיקף במלחמה זו היא תמרור אזהרה שאין להתעלם ממנו. ממשלות המספקות סיוע צבאי מתוך ידיעה שמתרחשות זוועות, או כי אלו קרבות ובאות, מסתכנות בהיותן שותפות מלאות להן.

מועצת החכמים קוראת למנהיגים בעלי השפעה על ישראל ועל חמאס, במיוחד בארה"ב, באירופה ובאזור, להפעיל לחץ להכרזת הפסקת אש קבועה וליישום מלא של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2712 (הועברה ב-15 בנובמבר). החלטה זו כוללת את התחייבות כל הצדדים לציית לחוק ההומניטרי הבינלאומי, להשיב את השירותים הבסיסיים והסיוע הומניטרי החיוני להישרדות, להגן על כל הצוות הרפואי וההומניטרי, כולל מתקני האו"ם, ולשחרור מידי וללא תנאי של כלל החטופים המוחזקים על ידי חמאס וקבוצות אחרות.

על המנהיגים לפעול כעת כדי לבסס הרתעה למניעת הזוועות ולשים סוף לאוזלת היד, בין השאר על ידי:

  • בחינה דחופה של אופי הסיוע הצבאי לישראל והצבת תנאים לכל אספקה עתידית.
  • שימוש באמצעים ממוקדים וסנקציות חכמות כלפי מתנחלים קיצוניים המבצעים מעשי אלימות נגד אזרחים בגדה המערבית (לרבות שלילת הפטור מוויזה האמור לחול מטעם ארה"ב), וכלפי כל חבר בממשלת ישראל החותר לטיהור אתני וסיפוח קרקע פלסטינית.
  • מתן אפשרות לבית הדין הפלילי הבינלאומי להאיץ את תהליך החקירה אודות פשעים מזוויעים שבוצעו על ידי כל הצדדים, בשל תפקידו החשוב בהרתעה וחשיבותה של עקביות מוסרית ומשפטית בכלל.
  • להבהיר לחמאס כי רצח וחטיפת אזרחים בכוונה תחילה הם פשעי מלחמה המחלישים את המטרות הלגיטימיות של התנועה הלאומית הפלסטינית.

רק פתרון מדיני יכול להבטיח ביטחון ושוויון זכויות לישראלים ולפלסטינים. מועצת החכמים חוזרת על קריאתה לנשיא ביידן להתוות תוכנית מהותית לשלום ולסייע בבניית קואליציה חדשה שתממש אותה. צעד זה ישקם את התקווה בקרב שני הצדדים המאמינים בחזון ועדת הביטחון של האו"ם על "מרחב בו שתי מדינות דמוקרטיות, ישראל ופלסטין, חיות זו לצד זו בשלום במסגרת גבולות מוכרים ובטוחים ויתרום לחייהם של פלסטינים וישראלים היום.

מרי רובינסון , נשיאת אירלנד לשעבר ויו"ר The Elders

באן קי-מון , לשעבר מזכ"ל האו"ם וסגן יו"ר הזקנים

Graça Machel , מייסדת קרן Graça Machel,

מייסד שותף וסגן יו"ר The Elders

Gro Harlem Brundtland , לשעבר ראש ממשלת נורבגיה ולשעבר המנכ"ל של ארגון הבריאות העולמי

הלן קלארק , לשעבר ראש ממשלת ניו זילנד ומנהלת תוכנית הפיתוח של האו"ם

אלבגדורי צחיה , נשיא וראש ממשלת מונגוליה לשעבר

זייד ראאד אל חוסיין , לשעבר הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם

הינה ג'ילאני , פרקליטת בית המשפט העליון של פקיסטן ויו"ר משותף של כוח המשימה לצדק

אלן ג'ונסון סירליף , נשיא ליבריה לשעבר וחתן פרס נובל לשלום

ריקרדו לאגוס , נשיא צ'ילה לשעבר

חואן מנואל סנטוס , נשיא קולומביה לשעבר ונובל חתן פרס לשלום

ארנסטו זדילו , נשיא מקסיקו לשעבר

ENDS


For media inquiries, please contact William French, Head of Communications at The Elders (+44 7795 693 903) or email: [email protected]

Share this article

Keep up to date with The Elders’ COVID-19 digest:

Sign up to receive regular updates about The Elders’ activities during the COVID-19 pandemic. We will never share your email address with third parties.

Keep up to date with The Elders latest News and Insight:

Sign up to receive monthly newsletters from The Elders. We will occasionally send you other special updates and news, but we'll never share your email address with third parties.

Close

I would like to find:

Search
Close