Skip to main content
Conflict
Media Releases

ה-Elders מזהירים מפני ההשלכות של "מציאות של מדינה אחת" בישראל ובפלסטין

Share this:

תל אביב, יום חמישי 22 ביוני 2023

היו"ר וסגן היו"ר של ה-Elders הזהירו היום כי ה"מציאות של מדינה אחת" מחסלת כיום במהירות את הסיכוי לפתרון שתי המדינות, שנחזה בהסכמי אוסלו משנת 1993 כפתרון לשלום וביטחון, הן לעם הישראלי והן לעם הפלסטיני.

כוונת ממשלת ישראל להחיל את ריבונותה על כל השטח שבין הירדן לים התיכון חותרת תחת האידיאלים הדמוקרטיים של מדינת ישראל, שוללת מהעם הפלסטיני את זכותו להגדרה עצמית, ויוצרת סכנה לפרץ בלתי נשלט של אלימות משני הצדדים.

מרי רובינסון, יו"ר ה-Elders, נשיאת אירלנד לשעבר והנציבה העליונה לשעבר של האו"ם לזכויות אדם, ובאן קי-מון, סגן יו"ר ה-Elders ומזכ"ל האו"ם לשעבר, דיברו בתום ביקור בן שלושה ימים בישראל ובפלסטין. הם נפגשו עם שורה של מנהיגים פוליטיים וארגוני חברה אזרחיים ישראלים ופלסטינים, עם דיפלומטים זרים ועם נושאי תפקידים לשעבר בזרועות הצבא ובשירות הדיפלומטי של ישראל.

הם גם ראו במו עיניהם מקצת מהעובדות בשטח ושמעו מארגוני זכויות אדם ישראליים, פלסטיניים ובינלאומיים על הראיות ההולכות ומתרבות לכך שהמצב תואם להגדרה המשפטית הבינלאומית של אפרטהייד: ההרחבה וההתבססות של ההתנחלויות היהודיות הבלתי חוקיות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, הקמת מערכות משפטיות כפולות ותשתיות הפרדה בשטחים הכבושים, והאפליה והפגיעה הממוסדות המתבצעות כנגד הפלסטינים.

הם לא שמעו כל הכחשה מפורטת של הראיות בדבר אפרטהייד. נהפוך הוא, ההצהרות והמדיניות של ממשלת ישראל הנוכחית – שקווי היסוד של הקואליציה שלה קובעות כי "לעם היהודי יש זכות בלעדית ובלתי ניתנת לערעור על כל חלקי ארץ ישראל" – מעידות בבירור על כוונה להמשיך בסיפוח קבוע, ולא בכיבוש זמני, על בסיס עליונות יהודית. הצעדים כוללים העברת סמכויות מנהליות בגדה המערבית הכבושה מרשויות צבאיות לרשויות אזרחיות, האצת תהליכי האישור לבניית התנחלויות ובניית תשתית חדשה שתהפוך מדינה פלסטינית עתידית לבלתי מעשית. 

שני ה-Elders הזהירו כי למצב כזה יש השלכות עמוקות על מעמדה הגאה של ישראל כדמוקרטיה. הדבר גם מערער את האמינות של הקהילה הבינלאומית כערבה לסדר עולמי המבוסס על חוקים. אם הכיוון הנוכחי של ממשלת ישראל לא יתהפך, על המדינות שמכבדות את שלטון החוק הבינלאומי לשקול אמצעים רציניים וניתנים לאכיפה להגברת הלחץ על ממשלת ישראל לעמוד בהתחייבויותיה הבינלאומיות.

שני ה-Elders גם ציינו בדאגה את רמת האלימות הגבוהה ביותר מאז תום האינתיפאדה השנייה בשנת 2005. הם גינו את ההרג בשבוע האחרון של אזרחים פלסטינים בידי כוחות הביטחון הישראליים בג'נין, של מתנחלים ישראלים על ידי חמאס בגדה המערבית ושל אזרח פלסטיני בידי מתנחלים ישראלים. על ההנהגה הפלסטינית מוטלת האחריות לעשות כל שביכולתה כדי למנוע את פיגועי הטרור שמעוררים חששות מציאותיים מאוד בקרב הישראלים. שני ה-Elders הזהירו שתקריות כאלה רק יסלימו ויתרבו, אלא אם כן יטופלו הגורמים שבבסיס הסכסוך.

מרי רובינסון, יו"ר ה-Elders, נשיאת אירלנד לשעבר והנציבה העליונה לשעבר של האו"ם לזכויות אדם, אמרה:

"אני המומה לחלוטין מהשינויים שראיתי מאז ביקורי הראשון באזור זה לפני כמה שנים. המדיניות הרציפה של ממשלות ישראל השונות העמיקה את הדיכוי של הפלסטינים ואף מסכנת את הביטחון והדמוקרטיה שהישראלים נאבקו קשה כל כך למענם. בה בשעה, לעם הפלסטיני אין אמון בהנהגה שלו; הבחירות היו צריכות להיערך מזמן, והריק הדמוקרטי והמרחב האזרחי המצטמצם מאפשרים לקיצוניות ולאלימות לשגשג. כל הצדדים, כולל הקהילה הבינלאומית, חייבים לפעול בדחיפות כדי למנוע הידרדרות הרת אסון לאלימות בלתי נשלטת".

מרי רובינסון ובאן קי-מון הביעו סולידריות עם הישראלים המוחים נגד התוכניות המוצעות ע"י ממשלתם להחליש את העצמאות השיפוטית ועודדו את המפגינים להתמודד עם ההשפעה המכרסמת של 56 שנות כיבוש על הדמוקרטיה הישראלית.

הם גם אתגרו את הקהילה הבינלאומית להתייחס לסטנדרטים כפולים בנושא הפרות של החוק הבינלאומי. כתב האישום נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) בגין פשעי מלחמה באוקראינה עומד בניגוד מוחלט לחוסר ההתקדמות בחקירה של בית הדין הפלילי הבינלאומי בנוגע לפשעים שבוצעו לכאורה בשטח הפלסטיני הכבוש, כולל במזרח ירושלים. לצד המקרה המונח בפני בית הדין הבינלאומי ועבודתה של ועדת החקירה של האו"ם, המקרה המונח בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי הוא מבחן לקמוס לאמינותה של מערכת בינלאומית האמורה להטיל את האחריות על כל מי שמפר את החוק הבינלאומי.

באן קי-מון, סגן יו"ר ה-Elders ומזכ"ל האו"ם לשעבר, אמר:

"אני עוזב את ישראל ופלסטין בלב כבד. ראיתי ושמעתי ראיות משכנעות למציאות של מדינה אחת, עם פטור מערכתי מענישה למפרים את המשפט הבינלאומי וזכויות האדם. ישנם חוסר חזון פוליטי ומנהיגות בישראל ובפלסטין ובקרב בעלי בריתה של ישראל, השבים וחוזרים לגישה קצרת טווח. העמים בישראל ובפלסטין וגם העולם ראויים ליותר מכך. והם ראויים לכך עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי".

 

סוף


דרישות מדיה

 William French (+44 7795 693 903) 

 [email protected]

 

Share this article

Keep up to date with The Elders’ COVID-19 digest:

Sign up to receive regular updates about The Elders’ activities during the COVID-19 pandemic. We will never share your email address with third parties.

Keep up to date with The Elders latest News and Insight:

Sign up to receive monthly newsletters from The Elders. We will occasionally send you other special updates and news, but we'll never share your email address with third parties.

Close

I would like to find:

Search
Close