Skip to main content
Conflict
Elders Statements

«مجمع بزرگان» (Elders) هشدار می‌دهد که در واکنش جهانی به بحران، باید به زندگی فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به یک اندازه بها داده شود

Share this:
Photo: Israeli soldiers and armored vehicles along the Gaza border, October 2023. Photo: Mostafa Alkharouf/Anadolu via Getty Images

13:00 BST, 25 October 2023, London

STATEMENT

«مجمع بزرگان» اقدام حماس در حملات تروریستی هولناک ۷ اکتبر ۲۰۲۳، کشتار غیرنظامیان بی‌گناه، گروگان‌گیری و حملات موشکی کورکورانه پیوسته به اسرائیل را محکوم می‌کند.  این اقدامات فجایعی جمعی هستند که مرتکبین‌شان باید، ترجیحاً با محاکمه در دادگاه، به سزای اعمال خود برسند.

ما همچنین مجازات جمعی غیرقابل‌قبول مردم غزه از سوی دولت اسرائیل و از طریق محاصره، حمله نظامی گسترده و تلفات جانی آن و انتقال اجباری غیرنظامیان در داخل سرزمین‌شان و نیز تجاوزها و تخریب‌های مستمر اراضی و خانه‌ها در کرانه باختری و خشونت شهرک‌نشینان علیه جوامع فلسطینی را محکوم می‌کنیم. این اقدامات مصداق دفاع مشروع از خود نیستند: این اقدامات نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی هستند و برخی از آنها در زمره فجایعی قرار می‌گیرند که باید برای آنها مسئولیت کیفری در نظر گرفته شود.

تاریخ، جغرافیا و میراث فداکاری و رنج همه سرنوشت مردم فلسطین و اسرائیل را به هم گره زده است. بحران فعلی موجب درد و ضربه تصورناپذیری در هر دو طرف شده است که نیازمند دلسوزی و احترام جهانی است. زندگی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به یک اندازه باارزش است.

تاریخ، اصول اخلاق و تجربه سیاسی ما را ناگزیر از دادن این پیام روشن می‌کند: مجموعه‌ای از جنایات نباید با جنایات بیشتر پاسخ داده شود.

همان‌طور که رئیس‌جمهور «بایدن» هشدار داده است، اسرائیل نباید اشتباهات ایالات متحده پس از حملات تروریستی القاعده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را، که بدترین آنها حمله به عراق بود، تکرار کند.  تلاش برای از بین بردن تروریسم صرفاً از طریق اقدام نظامی اغلب چیزی جز اشتباهی هولناک نیست که منجر به بروز تروریسم، افراط‌گرایی و خشونت بیشتر می‌شود.  تهاجم زمینی نیروهای اسرائیلی به غزه می‌تواند موجب تلفات غیرنظامی گسترده‌ای شود و قربانیان دیگری بر هزاران جان ازدست‌رفته بیفزاید و خطر شلعه‌ور کردن آتش تشدید درگیری منطقه‌ای را در پی داشته باشد.

چرخه‌های خشونت و مصونیت از مجازات باید قطع شود و جامعه بین‌المللی باید صریحاً اعلام کند که همه متهمان این جنایات فجیع از هر دو طرف باید از نظر کیفری پاسخگو باشند.

مدت‌هاست که رهبران از پذیرش مسئولیت خود در قبال این درگیری شانه خالی کرده‌اند.  همه طرف‌ها در از بین رفتن امید به پایان این درگیری‌ها مقصر و سهیم هستند.  سی سال پس از پیمان اسلو، اکنون هیچ افق سیاسی‌ای برای راهکار دو-دولتی که بتواند به اشغال سرزمین‌های فلسطین از سوی اسرائیل پایان دهد و امنیت اسرائیل را تضمین کند وجود ندارد.

رهبران سیاسی نباید همچنان این درگیری را در درجه اول از منظر تقسیمات ژئوپلیتیکی ببینند، بلکه باید ارزش‌های «منشور سازمان ملل» را مبنای دیدگاه خود قرار دهند.  اینکه «شورای امنیت سازمان ملل متحد» تاکنون نتوانسته است بر سر قطعنامه‌ای به توافق برسد و در حالی که جان هزاران نفر از دست می‌رود خواستار آتش‌بس می‌شود، بیانگر ناتوانی آن در انجام دادن وظایف اساسی خود است.   ما، در جایگاه «مجمع بزرگان»، خواستار آتش‌بس فوری، بازگرداندن منابع ضروری آب، مواد غذایی، اقلام پزشکی و سوخت به غزه و آزادی تمامی گروگان‌ها از سوی حماس هستیم.

تازمانی‌که حق تعیین سرنوشت برای مردم فلسطین و استقلال ملی آنها نقش محوری نداشته باشد، عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و برخی از کشورهای عربی موفقیت‌آمیز نخواهد بود. در این راستا، احیای «ابتکار صلح عربی در سال ۲۰۰۲» و اجرای «قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد»، راهی پایدار به‌سوی ثبات و صلح در منطقه است. 

دوران تاریک کنونی باید عامل شتاب‌دهنده‌ای برای تغییر باشد.

ما، در جایگاه «مجمع بزرگان» در کنار کسانی هستیم که گفتگوی سیاسی و عدالت از طریق قانون را پذیرفته‌اند و به ارزش‌های حقوق بشر و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز پایبند هستند.

پایان 

Mary Robinson, former President of Ireland and Chair of The Elders

Ban Ki-moon, former UN Secretary-General and Deputy Chair of The Elders

Graça Machel, Founder of the Graça Machel Trust, co-founder and Deputy Chair of The Elders 

Gro Harlem Brundtland, former Prime Minister of Norway and former Director-General of the WHO

Helen Clark, Former Prime Minister of New Zealand and head of the UN Development Programme

Elbegdorj Tsakhia, former President and Prime Minister of Mongolia

Zeid Ra'ad Al Hussein, former UN High Commissioner for Human Rights

Hina Jilani, Advocate of the Supreme Court of Pakistan and co-chair of the Taskforce on Justice

Ellen Johnson Sirleaf, former President of Liberia and Nobel Peace Laureate

Ricardo Lagos, former President of Chile

Juan Manuel Santos, former President of Colombia and Nobel Peace Laureate

Ernesto Zedillo, former President of Mexico


ENDS

For media inquiries, please contact William French, Head of Communications (+44 7795 693 903) or email: [email protected]

Share this article

Keep up to date with The Elders’ COVID-19 digest:

Sign up to receive regular updates about The Elders’ activities during the COVID-19 pandemic. We will never share your email address with third parties.

Keep up to date with The Elders latest News and Insight:

Sign up to receive monthly newsletters from The Elders. We will occasionally send you other special updates and news, but we'll never share your email address with third parties.

Close

I would like to find:

Search
Close