Skip to main content
Conflict
Elders Statements

זקנים מזהירים כי יש להעריך את חייהם של פלסטינים וישראלים באופן שווה בתגובה העולמית למשברים.

Share this:
Photo: Israeli soldiers and armored vehicles along the Gaza border, October 2023. Photo: Mostafa Alkharouf/Anadolu via Getty Images

13:00 BST, 25 October 2023, London

STATEMENT

מעשי הטרור הנתעבים של חמאס, שהחלו ב-7 באוקטובר 2023, כולל רצח אזרחים חסרי הגנה, החזקת בני ערובה והתקפות טילים חסרות הבחנה המתמשכות נגד ישראל, מוקעים על ידי הזקנים.  מבצעי הזוועות הנרחבים הללו צריכים להיות אחראים באופן אידיאלי בבית משפט.

יתר על כן, אנו מוקיעים את הענישה הקולקטיבית הלא צודקת של ממשלת ישראל שהוטלה על רצועות עזה באמצעות מצור, גודל המבצע הצבאי ותמותה, העקירה הכפויה של אזרחים בתוך השטח, הפלישות וההריסות המתמשכות של פלסטינים. בתים וקרקעות בגדה המערבית, ואלימות מתנחלים נגד קהילות פלסטיניות. לא ניתן להצדיק פעולות אלו כהגנה עצמית; במקום זאת, הן מהוות הפרות בוטה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי, כאשר מקרים מסוימים משקפים לזוועות המצדיקות אחריות פלילית.

ציוויליזציות ישראליות ופלסטיניות קשורות קשר בל יינתק על ידי גיאוגרפיה, היסטוריה ומורשת של סבל והקרבה. המשבר הנוכחי עורר סבל וטראומה בל יתואר בכל הצדדים, המחייבים את החמלה וההתייחסות של הקהילה הבינלאומית. ערך החיים הישראלי והפלסטיני שווה ערך.

ניסיון פוליטי, מוסר והיסטוריה מחייבים אותנו להעביר את המסר הזה באופן חד משמעי: בתגובה לקבוצה אחת של פשעים, פשעים נוספים אינם מקובלים.

הנשיא ביידן הזהיר את ישראל לא לעשות אותן טעויות שעשו ארה”ב בעקבות התקיפות הטרור שביצע אל-קאעידה ב-11 בספטמבר 2001, האסון שבכל האסון שבו היה.  רוב הזמן, הסתמכות על כוח צבאי בלבד כדי להילחם בטרור היא טעות קשה שמולידה עוד קיצוניות, טרור ואלימות.  בנוסף לאלפי החיים שכבר אבדו, פלישה קרקעית של כוחות ישראלים לעזה מפעילה פוטנציאל לעורר הסלמה אזורית גדולה יותר של הסכסוך.

הקהילה הבינלאומית חייבת להבהיר שכל מי שיורשע בביצוע פשעי זוועה משני הצדדים יועמד לדין כדי לשבור את מעגלי האלימות והחסינות.

מנהיגים התנערו מזה זמן רב מדי מאחריותם כלפי הסכסוך הזה.  כל הצדדים חולקים את האשמה בכיבוי התקווה.  אין כעת סיכוי מדיני לפתרון שתי מדינות שיכול לשים קץ לכיבוש השטח הפלסטיני של ישראל ולהבטיח את ביטחונה של ישראל, שלושים שנה לאחר הסכם אוסלו.

כבר לא מקובל שמנהיגים יראו את הנושא הזה רק דרך העדשה של חלוקות גיאופוליטיות ולא מהאידיאלים של אמנת האו"ם.  מועצת הביטחון של האו"ם כשלה באחריותה הבסיסית שכן היא לא הצליחה להגיע לקונצנזוס על החלטה ולדרוש הפסקת אש כאשר אלפי חיים הולכים לאיבוד.   בתור זקנים, אנו דורשים סיום מיידי לפעולות האיבה, החזרת אספקה חיונית לעזה, כולל מזון, דלק, מים ואספקה רפואית, וכן את שחרור כל בני הערובה של חמאס.

השגת נורמליזציה של היחסים בין ישראל לממשלות ערביות מסוימות מותנית במרכזיותה של המדינה הפלסטינית ובהגדרה עצמית. במובן זה, נתיב בר-ביצוע ליציבות אזורית ופיוס הוא החייאת יוזמת השלום הערבית משנת 2002 ויישום החלטות מועצת הביטחון הרלוונטיות של האו"ם.

השעה הקודרת של היום צריכה לעורר שינוי.

כזקנים, אנו תומכים באנשים שמקיימים את העקרונות של דו-קיום בשלום, דיון פוליטי וצדק באמצעות החוק.

מסתיים 

Mary Robinson, former President of Ireland and Chair of The Elders

Ban Ki-moon, former UN Secretary-General and Deputy Chair of The Elders

Graça Machel, Founder of the Graça Machel Trust, co-founder and Deputy Chair of The Elders 

Gro Harlem Brundtland, former Prime Minister of Norway and former Director-General of the WHO

Helen Clark, Former Prime Minister of New Zealand and head of the UN Development Programme

Elbegdorj Tsakhia, former President and Prime Minister of Mongolia

Zeid Ra'ad Al Hussein, former UN High Commissioner for Human Rights

Hina Jilani, Advocate of the Supreme Court of Pakistan and co-chair of the Taskforce on Justice

Ellen Johnson Sirleaf, former President of Liberia and Nobel Peace Laureate

Ricardo Lagos, former President of Chile

Juan Manuel Santos, former President of Colombia and Nobel Peace Laureate

Ernesto Zedillo, former President of Mexico


ENDS

For media inquiries, please contact William French, Head of Communications (+44 7795 693 903) or email: [email protected]

Share this article

Keep up to date with The Elders’ COVID-19 digest:

Sign up to receive regular updates about The Elders’ activities during the COVID-19 pandemic. We will never share your email address with third parties.

Keep up to date with The Elders latest News and Insight:

Sign up to receive monthly newsletters from The Elders. We will occasionally send you other special updates and news, but we'll never share your email address with third parties.

Close

I would like to find:

Search
Close